Jak a proč je tlustá noha tlustá? Lymfa je toho příčinou....

Abych Vás konečně nějak pořádně uvedla do problematiky, pokusím se tady nějak nemongoloidně popsat, jak to vlastně s lymfou a lymfedémama je.
Řeknu Vám, probírat se těmi materiály o lymfě a otocích je docela maso! Nejsem lékař. Jsem jen pacient, který toho má za sebou už hodně a vše si zjišťuje a snaží si v hlavě uspořádat, jak to vlastně funguje,co jsou kecy a co ne. Některá fakta jsem musela okopírovat, jelikož nešly přeložit do laičtiny, nebo asi jo, ale určitě bych to zkonila:)
A ROZHODNĚ se nezasmějete, protože se mi nějak mezi těmi bláboly nepodařilo vtipkovat!

Tak, vrhněmež se na to!!

Co to vůbec lymfa je?
Je to většinou bezbarvá tekutina, čirá, která vzniká z mezibuněčné tekutiny potom, co je nasáta do lymfatických cév. Co já si pamatuji, když se mi hojila jizva, tak na pár místech, jelikož jsem jí měla plné břicho a dreny už jsem díky bohu v břiše neměla zavedené, tak vytékala a byla to taková lepkavá tekutina, byla průhledná, ale měla takovou krémovou, hodně světloučkou barvu. Už to těžko popíšu, je to dlouho :)
Složení lymfy je různé a závisí na tom, v jakem orgánu, nebo tkáni vzniká a dále záleží na intenzitě buněčné výměny. Johohooo, zní to složitě a moc si to nedokážu představit, ale budiž :)

Lymfatický cévní systém
- je tvořen malými cévkami ( kapilárami), které začínají v mezibuněčných štěrbinách a postupně se vlévají do větších lymfatických cév, které pak vstupují do lymfatických uzlin. Z lymfatických uzlin pokračují do lymfatických kmenů, které ústí do žilního systému.
Lymfatický systém, podobně jako žilní, je tvořen povrchovými cévami, které odvádí lymfu z kůže a podkoží a z hlubokých cév, které na končetinách provázejí velké cévy a odvádějí lymfu ze svalů, kostí apod. Povrchový lymfatický systém odvádí 80% lymfy. Povrchový a hluboký lymfatický systém z dolních končetin se vlévá do tříselných a pánevních lymfatických uzlin, z horních končetin do podpažních uzlin. Mezi hlubokým a povrchovým lymfatickým systémem je velké množství spojek, které se mohou uplatnit při zhoršení funkce jednoho či druhého systému.

Lymfatické uzliny
zdroj: http://www.lymfedem.cz/?q=node/38
Lymfomapa
Ty obvykle vypadají jako ledvinky, nebo fazolky, chcete- li. Jejich velikost může být od několika milimetrů až po několik centimetrů. Počet lymfatických uzlin a jejich velikost je různá, závisí na věku a na proběhlých onemocněních (zánět, nádor). V těle je přibližně 450 lymfatických uzlin. Každá uzlina má tužší pouzdro. Pod ním je uložena kůra a dřeň. Kůra a dřeň plní důležité úkoly ve vztahu k obranyschopnosti našeho organizmu (imunologické funkce).

Funkce lymfy
Stále se v našem těle tvoří a za 24 hodin se jí vytvoří v mezibuněčných prostorách cca 20litrů. Náš lymfatický systém je však schopen absorbovat do cévek 18 litrů. Ten zbytek musí být vyloučen lymfatickým řečištěm spolu s bílkovinami a lymfocity.
"Bílkoviny proniklé do intersticia jednak filtrací z kapilár, jednak vzniklé vlastním metabolismem buněk mohou totiž být transportovány z tohoto prostoru prakticky pouze lymfatickým systémem. Stejným způsobem jsou transportovány i částice do velikosti 20 um; viry, bakterie, nádorové buňky, tuky a cholesterol, vitamíny rozpustné v tucích, vápník, železo, měď a steroidní hormony a další látky. " - snažila jsem se toto přeložit do normální laické češtiny, ale nezvládla jsem to :) Tak si to přeložte!!
S prouděním lymfy po těle, souvisí funkce spojené s naší obranyschopností. Lymfa přitékající do uzliny omývá v kůře a dřeni přítomné bílé krvinky a skrze jiné buňky jim předává informace , zda místo, odkud teče, je na tom dobře s obranou. S lymfou mohou připlavat i bakterie, viry, nádorové buňky - takto se po těle šíří metastázy, které se zde, jako ve filtru zachytí. Bílé krvinky v uzlině se začnou množit. Některé začnou vyrábět obranné protilátky a jiné odcestují do "narušeného" místa, kde se snaží pohltit bakterie, viry a nádorové buňky. Pokud se nepodaří v čas zlikvidovat nádorové buňky, začnou v uzlině růst a jsou roznášeny do vzdálených míst a orgánů.

A co je vlastně lymfedém?
Lymfedém je lymfatický otok a je způsoben nedostatečnou drenáží, prouděním lymfatického systému. Porušený lymfatický systém není schopen ani normální množství mezibuněčné tekutiny odstranit.
Lymfedém má chronický obvykle zhoršující se celoživotní průběh. Tekutina bohatá na proteiny zůstává ve tkáni a doprava imunitních buněk do lymfatických uzlin probíhá pomalu.
Nemocný s lymfedémem má zhoršenou pohyblivost postiženého místa s kosmetickým defektem, může mít opakované zánětlivé komplikace lymfedémem postižené kůže a podkoží. To vše vede k výraznému psychosociálnímu handicapu s častou pracovní neschopností event. až invalidizací.

Lymfedém je nebolestivý (jak kdy), bledý otok (někdy i fialový:D), který je zpočátku měkký a v pozdějších stadiích tuhý. Otok postihuje všechny měkké tkáně, které nejsou dostatečně lymfatickým systémem drénovány. Nejvýraznější je otok v oblasti kůže a především podkoží. Kůže je suchá a může mít vzhled pomerančové kůry.

Já trpím lymfedémem sekundárním, to znamená, že jsem se nenarodila s poruchou lymfatického systému, ale získala jsem ho při operaci. Někteří lidé ho mají třeba po nějakém úrazu.
Sekundární (druhotný) lymfedém vzniká poškozením lymfatického systému operací, ozařováním, zánětem (opakovaným nebo chronickým), úrazem nebo nádorovým onemocněním.V důsledku překážky se zvýší tlak v lymfatických cévách, následně dojde k jejich rozšíření a tím k vyřazení chlopní bránících zpětnému toku lymfy.

Jak se lymfedém léčí?
Dočetla jsem se, že součástí léčby lymfedému má být i psychoterapie, kde pacienta připraví na možné komplikace. HAHAHAHA....asi jsem něco propásla. Nikdo mně nepřipravil na to, že budu mít místo nohou dva buřty a věřte tomu, že zvyknout si moc nejde, každopádně časem je vždy vše lepší. 
Další součástí léčby jsou masáže, takzvané lymfatické masáže - drenáže a jsou buď ruční, nebo přístrojové.  Ruční drenáže jsou super, protože terapeut přesně ví, jak otok rozmasírovat a je to poměrně příjemný relax. Přístrojová drenáž je rovněž relax. Navlečete se do takových nafukovacích kalhot, které svým postupným nafukováním masírují Vaše nohy, břicho - teda v mém případě. Jsou i přístroje na ruce, které používají ženy, kterým v důsledku rakoviny prsa byly odebrány uzliny v oblasti prsou a rukou.
Důležité je se otoku věnovat. Já jsem za ta léta, co jsem se snažila strašně moc a pořád jsem neviděla výsledek, zlenivěla, ale samozřejmě, že se o nohy starám, jen to není už tak intenzivní. Stejně si dělají co chci. Když se jim věnuji  dávám jim potřebnou lásku a péči, tak dělají, jakoby nic a když se na ně vyprdnu, tak se třeba zlepšují. Je to jak kdy :)
K léčbě ještě neodmyslitelně patří kompresní punčocháče. Již si bez nich nedokáži představit život. Odlehčují otok, tak že nepostupuje dále a dají mu nějakou "formu". Když jsem doma a nikam nejdu a nohy mě netlačí, tak si dám i den bez nich, ale jinak je nosím pořád. Samozřejmě, v létě je to strašný! Cítím se jak dušená mrkev! A lymfedémy nesnáší horko, díky němu se zhoršují. Takže si velice užívám teploty přes 30stupňů.
Sekundární lymfedém je vlastně nevylečitelný. Dá se akorát urdžovat v nějaké formě. Tím, že jsou přerušeny lymfatické cévy, či uzliny, nemá kudy lymfa dále proudit. Prodávají se i léky, které rozšiřují cévy a tím napomáhají lepšímu proudění lymfy. Já osobně s nimi moc zkušeností nemám, ale mám v plánu něco vyzkoušet, pak určitě poreferuji:)

TAK, to je asi zatím vše. Je mi jasné, že pro někoho to nebude úplně srozumitelné, ale po pár přečteních, pochopíte. ANEBO mi napište a já se pokusím to vysvětlit nějak pochopitelně:)

Určitě mám v plánu sepsat článek mýma očima, jak to vidím já, jak to celé vzniklo a tak.

Kdyby Vás to opravdu zajímalo více do hloubky, tak si pročtěte tuto stránku, ze které jsem čerpala. 

Komentáře

  1. To je ta tvoje fotka kvuli ktere se to publikovani tak zdrzelo, jo? To je poza z jogy? :)

    Nicmeeeene, pis pis pis, klidne obsahni i dalsi temata, jsi jediny blog (a jak spravne tusis, tak soucasne i jednoznacne nejlepsi) co ted ctu... chapu ze toho mas moc vseho ale mela bys myslet i na nebohe ctenare....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a už čteš ten novej článek, kámo?
      Já se zdržela kvůli tomu, že jsem se snažila to přeložit do "laičtiny" což bylo trošku složitější :D

      Vymazat
  2. Hele, když mi o tobě Pavel před pár lety řekl, koukala jsem jak puk. Postupným sledováním jsem si o tobě udělala ztřeštěný, přesto skvělý a hrdinský obrázek. Ale to, že si hrdinka všichni víme a nebudu ti to tady opakovat. Zkusím tě zatím jen povzbudit tím, že moje nohy jsou zhruba stejné, jako ty tvoje a to jsou zdravé (jestli to trošku pomůže) :-) Takže se drž a přesně: mysli na nás nebohé čtenáře a per to do nás :-) pa M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, já taky někdy čumím jak puk sama na sebe :D Neustále se něčím překvapuji :) Já se za hrdinku nepovažuji, ale každopádně mě moc těší, když si to o mě někdo myslí, alespoň se utvrzuji v tom, že jsem vypadla z nějakého komiksu :D
      Tlustý nohy sou prej sexy, mi někdo říkal, takže jsme děsně sexy kočky :)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky