Jak jíst, když mám lymfedém?

Jak jíst, když mám lymfedém?
Toť otázka.
Prolezla jsem hromadu webů, abych zjistila, co je vhodné jíst, když máte kvůli lymfedému tlustou končetinu.
Nejprve si zopakujeme něco o lymfedémech. 
Zaměřila jsem se především na odborné weby, které se věnují této problematice a většinou jsou zaměřeny na rakovinu prsu. Jak jsem už v jednom článku zmiňovala, lymfedémů máme dva druhy - primární a sekundární. Primární je vrozený. Může se vám projevit v jakémkoliv věku. Žijete super život s krásnými končetinami a najedou Vám začne otékat noha. Jen tak, z čista jasna. Pak tu máme sekundární lymfedém. Ten se Vám může objevit například po úrazu, operaci, nebo po odstranění lymfatických uzlin při onkologické operaci. Nejčastěji je tento problém zmiňován po odstranění uzlin při rakovině prsu, ale není to jediný druh rakoviny, kdy musí uzlinky pryč. U mně je to spojeno s rakovinou vaječníků, což je nemoc o které se moc nemluví. Ona totiž nebolí a neprojevuje se tak vizuálně na těle, jako u prsního onemocnění. Také touto nemocí netrpí tolik žen. Málo jich není, ale není to o tolik  rozšířené.
Uzliny se odstraňují především kvůli možnému šíření metastáz a také kvůli histologii, která může vyloučit, že se nemoc nerozšířila. Je možné, což je vlastně ta nejlepší možná varianta, že lékaři vyloučí šíření nemoci lymfatickými cestami. Jenže, vaše uzliny jsou pryč a začíná boj. Jedné skupině lidí, ani se neví vlastně proč, končetiny otékat nezačnou, nebo minimálně a druhé, jako mně, naopak enormně. Je to trošku takový neprobádaný vesmír. Lékaři ví, jak tento problém udržovat v přijatelné, pro nemocného, normě, ale vyléčit to nejde. Prostě ne. U obou typů lymfedému je třeba se o ruce,nohy, břicha a další části těla, starat až do skonání. Jinak to nejde, protože se lymfa tvoří stejně, jako krev. Jenže, pokud je tok přerušený a necirkuluje, tak se městná na jednom, či více místech a musíme mu pomoci masážemi a pohybem. Takže asi tak.

No a abych se vrátila k té stravě. 
Zjistila jsem, že NEEXISTUJE ŽÁDNÁ DIETA, která by otoky zmírňovala. Prostě ne.
Jedni říkají, že je třeba vysadit laktózu, jiní lepek, maso...lalalala...prostě všechno. Další, že netřeba tyto věci vysazovat. Sama jsem vyzkoušela snad všechno. Bez laktózy mi bylo špatně. Žaludek nefungoval, jak by měl. Asi bych si časem zvykla, ale bylo to neůnosné. Asi prostě jogurty a zakysanku potřebuju!
Bez lepku? Neviděla jsem žádný rozdíl. V ničem. Vše bylo stejné, jen bylo složitější nakupovat jídlo. Možná jsem jen méně vnímavá?  S nohama to neudělalo nic. Jak víme, každé tělo je jiné. Každý máme své intolerance, alergie. Někdo, jako třeba já, nemáme nic. Nic nám nevadí. Třeba to někomu pomohlo. Vim já? Každopádně jsem se na odborných webech dočetla, mimo toho, že žádná specifická dieta neexistuje, že by měl člověk jíst a žít zdravě. Vlastně mi to jednu dietu připomíná. Jaterní dietu. Až na to, že pro "jaterně choré" se nedoporučuje moc aktivity. Pro lymfedémy je zdravý pohyb důležitý, ale co když máte kombinaci nemocných jater a lymfedémů? :D Trochu prekérka, že?
Mám štěstí, že i když mám játra chronicky nemocná, tak jsou stabilizovaná, jakoby jim nic nebylo. Ale, nic se nemá přehánět :)

A co je tedy vhodné dodržovat?
* pít hodně tekutin, především vody
* konzumovat dostatečné množství ovoce a zeleniny
* masa jsou vhodná jakákoliv, ale lepší jsou ta méně tučná
* kvalitní mléčné výrobky
* vyvarovat se slaným jídlům a také je nepřesolovat
* vyhýbat se uzeninám - obsahují mnoho soli
* lepší je se vyhýbat minerálním vodám s vysokým obsahem sodíku
* vyvarovat se nadváhy!!!
* nekouřit a nepít alkohol...oooops! :D

A co z toho vyplývá? Prostě jezte dobře, hýbejte se, protože pokud se hýbou svaly, hýbe se i lymfa. Díky zdravé stravě prostě nemůžete být obézní a pokud jste, tak se hezky zvedněte ze sedačky a jděte se alespoň projít! U lymfémů je potřeba se cítit dobře, protože je pak veškeré snažení k ničemu a otoky se akorát zvětšují, tak si dobře uvařte a vemte si na sebe něco, v čem se cítíte dobře! Já si pro Vás časem připravím nějaké recepty. Mám jich v zásobě docela dost. Chcete?
LOVE VOLE <3


Kukuřičná kaše slazená datlovým sirupem s mangem, borůvkami, hroznovým vínem, pomerančem, sypané sezamem. Smoohtie je z pomeranče, borůvek, jablka, hroznového vína, řapíkatého celeru a chia semínek.

To, co není vidět, je bílý jogurt. Na něm je domácí musli, kiwi, banán, pomeranč a chia semínka.

Chléb s bylinkovou ricottou s bazalkou, pažitkou a kudrnkou a kopou zeleniny.


Klasicky pečené kuře se zeleninou, která je pokapaná jablečným octem a oliváčem. a to žluté, co vypadá jako brambory, je vodnice obalená v kurkumě a sezamu, zakápnutá oliváčem.

Pokud by někoho zajímalo, informace jsem čerpala odsud:
https://nutricniterapeut.webnode.cz/news/vyziva-pri-lymfedemu/
http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/medicina/nemoci-lecba/lymfaticke-otoky-lymfedem-lecba-prevence-faktory-pricina
http://zdravi.doktorka.cz/ruzne-typy-otoku-flebedem-lymfedem-a-lipedem/
http://www.mammahelp.cz/obecne-rady-pro-peci-o-lymfedem-dle-jednotlivych-cinnosti/















Komentáře

  1. Ahoj Klarko,
    strava ku pomoci LS existuje :-)
    Jde o flavonoidy v prirozene potrave, bilkoviny stejne tak a spravnem pitnem rezimu ( a curacim, ikdyz neni nutkani )
    Vse mam na lymfodrenaze Sarka Kindlova na fb k dohledani.
    Kazde pondeli davam tzv. kyticku, kytici z provozovny a u ni rady.
    Nyni budu psat o tom, jak zivot s lymfedemy ap. vypada.
    Chci dat i idkaz na Vas web
    Nemohu se napoprve rozepsat o vsem, ale chci ukazat, ze nejde o malickost a celulitidku spise celulitu ap.
    At se dari !
    Budu rada, kdyz se spojime a nejak spolu a s jeste jednou pani mladou, udelame osvetu.
    Zacala jsem jako pacient s lipolymfedemem, s moji maminkou.
    Pohodove dny Sarka

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky